Co obnáší práce s lidmi

V životopisech a na pracovních pohovorech často můžeme slyšet, jak má dotyčná osoba ráda lidi a touží s nimi pracovat. Nic proti tomu, i když se ze zmíněné fráze už stalo otřepané klišé. “Práce s lidmi” je zajímavá, dynamická, může přinášet příjemná překvapení. Je zde ale také druhá strana mince: pracovat s lidmi je výrazně těžší než s nějakým neživým materiálem, lidé nejsou vždy spolehliví, reagují nepředvídatelně, náladově, zapomínají nebo dokonce lžou. Přitom s nimi musí přijít pracovně do kontaktu téměř každý.

Žádný člověk není ostrov

Vezměme si jako příklad libovolné podnikání. Můžete vyrábět v klidu své farmy kozí sýr nebo vyřezávat dřevěné hračky nebo se zabývat čímkoliv jiným, co vás naplňuje. Avšak jakmile budete potřebovat peníze, budete také potřebovat zákazníky z masa a kostí, aby si zboží koupili, a zaměstnance, aby ho pomohli prodávat. Takový aktivní prodejní tým i u relativně malého podnikání dokáže generovat záplavu dat. Zástupci jsou na cestách, mluví se zákazníky, setkávají se s potenciálními zákazníky a zjišťují cenné informace – ale ty se až příliš často ukládají do ručně psaných poznámek, notebooků nebo pouze do hlav prodejců.

Pokračování článku  Nebankovní půjčky – víte, o jaké vlastně můžete žádat?

Podrobnosti se mohou ztratit, schůzky nejsou okamžitě sledovány a upřednostňování zákazníků může být spíše otázkou dohadů a mlhavých vzpomínek než postupem založeným na přesných datech. Vaši zákazníci vás mohou kontaktovat na řadě různých platforem – včetně telefonu, e-mailu nebo sociálních médií – klást otázky, sledovat objednávky nebo vás kontaktovat ohledně případného problému. Bez společné platformy pro interakce se zákazníky může komunikace v záplavě informací chybět nebo se ztratit, což vede k pomalé nebo neuspokojivé reakci.

Je cílem spokojený zákazník, nebo zisk?

Nehrajme si na altruisty; to, co žene podnikatele dopředu a drží kapitalismus při životě, je zisk. Ten je však spokojeností zákazníka přímo podmíněn. A jak se takové spokojenosti dosahuje? Podobně jako v manželství. Tedy ne pouze kvalitou dodávaného produktu, ale manifestovaným zájmem o druhého, v tomto případě o zákazníka, a uměním naslouchat a vycházet vstříc jeho potřebám. Z toho důvodu byly pro velké, střední i drobné firmy vytvořeny crm systémy.

Tyto v českém překladu systémy pro řízení vztahů se zákazníky pomáhají firmám najít nové zákazníky, získat je pro jejich podnikání a udržet je spokojené. A to tak, že uspořádávají informace o zákaznících a potenciálních zákaznících způsobem, který napomůže budování pevnějších vztahů a rychlejšímu rozvoji podnikání. Systémy CRM začínají shromažďováním údajů o zákaznících, ať už jsou to firmy nebo jednotlivci z různých zdrojů a kanálů. Mohou automaticky stahovat i další informace, jako jsou například zprávy o činnosti firem nebo třeba osobní preference klienta při komunikaci. Nástroje CRM organizují tyto informace tak, aby poskytovaly úplný záznam o jednotlivcích a společnostech a v průběhu času se CRM stává zdrojem mnoha cenných informací a zpětné vazby.

Pokračování článku  Když máte ČOV, pak napojení na kanalizaci nepotřebujete

Pro lidi a s lidmi – ale s pomocí umělé inteligence

S konsolidovaným pohledem na každého potenciálního zákazníka a zákazníka se pak CRM systém používá ke správě každodenních zákaznických aktivit a interakcí. Z marketingového hlediska to znamená oslovit potenciální zákazníky správným sdělením ve správný čas. Platforma se může připojit k dalším obchodním aplikacím a zautomatizovat administrativní úkony. Tak šetří čas také klientovi, což každý rozhodně uvítá.

Jakým způsobem získáváte zákazníky? Jak zjišťujete jejich spokojenost? Máte přehled o tom, kolik si jich udržíte?

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.